De aanschaf van een elektrische laadpaal is een grote beslissing. Het bestuur snapt dat aanvrager goed geïnformeerd wil zijn voordat deze investering gemaakt wordt. Hieronder staat een overzicht van veelgestelde vragen.
Staat uw vraag of antwoord er niet of is het alsnog onduidelijk, neem dan contact op met het bestuur.
De capaciteit en de snelheid van het laden bij een waterwoning hangt het af van de aansluiting van de hoofdaansluiting in de woning. Bij een hoofdaansluiting van 3 x 25 Amp. kan in de meeste gevallen tot 11 kWh geladen worden.
Is de laadpaal aangesloten op de infrastructuur van de garage, dan hangt het af van hoeveel andere auto’s op dat moment aan het laden zijn. Dit betekent dat het maximale vermogen dat de infrastructuur aankan, wordt verdeeld over alle auto’s die op dat moment aan het laden zijn. In een optimale situatie kunnen 10 auto's tegelijkertijd met 11 kWh opladen, of 5 auto's met 22 kWh. In realiteit ligt dit niveau echter lager, omdat overige apparatuur zoals de verlichting en speedgates ook stroom verbruiken.
De kosten worden elk jaar op 1 januari door het bestuur vastgelegd met de op dat moment geldende kosten van de laadpaal, en intallatie kosten. De prijzen zijn te vinden op de portaal van VP&A "Specificatieblad laadstations".
Het laadtarief word elk jaar op 1 januari door het bestuur vastgelegd. Het tarief is te vinden op de portaal van VP&A "Specificatieblad laadstations". Het laadtarief word bepaald door naar de geldende stroom kosten van de energieleverancier en energiebelasting van de overheid. Hierbij word een kleine opslag toegevoegd om de onderhoudskosten en investering van de infrastructuur van te betalen.
Voor het aanvragen van een laadstation dient een aanvraagformulier te worden ingevuld. Dit formulier is te downloaden op de portal van de beheerder VP&A.
Nadat het aanvraagformulier door het bestuur is geaccordeerd wordt namens de eigenaar de aanvraag doorgezet naar de installateur die vervolgens de offerte c.q. opdrachtbevestiging naar de eigenaar verstuurt. De eigenaar verstrekt vervolgens de opdracht aan de installateur en maakt de afspraak voor het installatiemoment.
Hoe lang het duurt, is voornamelijk afhankelijk van de installateur en wanneer deze de mogelijkheid heeft om de installatie uit te voeren. Aanvragen in het verleden zijn we zo snel als 3 weken en zo traag als 2 maanden tegengekomen.
Nee, dat mag niet. In verband met de (brand) veiligheid heeft het bestuur voor één merk laadstations gekozen die voldoen aan de huidige en de toekomstige eisen benoemd in de IFV-publicatie brandveiligheid parkeergarages en het Besluit bouwwerken leefomgeving.
Nee. Vooralsnog is besloten om de huidige installateur "Van Stratum" te behouden. Dit is omdat we een goede uniforme installatiekwaliteit willen kunnen waarborgen. Tevens heeft "Van Stratum" veel kennis van de huidige infrastructuur in de garage, wat de installatiekwaliteit en dus ook de brand veiligheid ten goede komt.
Laadpalen mogen alleen op de pilaren in de garage gemonteerd worden om de vluchtroutes vrij te houden en struikelgevaar te voorkomen.
De ruimte buiten de parkeervakken is gedeelde ruimte van de VvE. Sommige van deze ruimtes zijn gedefinieerd als vluchtroutes, en kabels die over deze routes lopen, zijn niet toegestaan.
De brandweer is hierover geraadpleegd en heeft geadviseerd/bevolen om de laadpalen aan de pilaren in de garage te plaatsen.
Ook bewoners van waterwoningen moeten zich hieraan houden, omdat de ruimte tussen hun huis en parkeerplek een vluchtroute is.
We zijn gelimiteerd in de hoeveelheid kWh die kan worden geladen in de garage. Als er meer stroom wordt gevraagd in de garage dan onze aansluiting legaal mag afnemen, dan wordt de stroom naar de laadpalen afgeknepen (of: dynamisch verdeeld) zodat we onder dit limiet blijven.
Het energienet in Nederland is overbelast. De VvE MP1 heeft een verhoging van de aansluiting aangevraagd, maar we hebben inmiddels te horen gekregen dat het tot 2032 kan duren voordat een verhoging mogelijk is voor ons adres.
De waterwoningen hebben de luxe dat hun woning direct naast de bijhorende parkeerplaatsen gestationeerd is. Dit maakt het voor deze bewoners mogelijk om de laadpaal aan te sluiten aan de eigen elektrische hoofdinstallatie van hun huis. Ze maken dus geen gebruik van de infrastructuur in de garage en daarom hoeft het laadstation niet uitgevoerd te worden met de "load-balancing" techniek.
De overige bewoners moeten worden aangesloten op de energievoorziening van de VvE. Hierbij is de capaciteit beperkt voor het aantal auto' die tegelijkertijd geladen kunnen worden. Om deze reden moet gebruik gemaakt worden van een 'loadbalancer' die de beschikbare laadcapaciteit optimaal verdeeld over de autos die willen laden.
We hebben goed nieuws voor u! De ledenvergadering van MP3 in het begin van 2025 heeft over dit onderwerp gestemd. Hierbij is de motie om dit mogelijk te maken aangenomen en is het mandaat aan het bestuur gegeven om dit te realiseren. Hiervoor moeten wel aanzienlijke infrastructuuraanpassingen gemaakt worden en dit kost tijd. We hopen snel de eerste laadpaal te mogen verwelkomen in het MP3-deel van de garage.
Ja, dit kan. De nieuwe eigenaar moet hiervoor, net zoals u dit oorspronkelijk moest, een abonnement afsluiten bij E-flux. Wij adviseren u om contact op te nemen met het bestuur van de parkeergarage, zodat wij u hierin kunnen begeleiden.
Wegens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) kunt u het bestaande abonnement niet overdragen aan de nieuwe eigenaar. Een nieuw abonnement is noodzakelijk.
Ja. De laadpaal is van u. Als u deze niet meeverkoopt met uw appartement/parkeerplaats, dan kunt u ervoor kiezen om deze door de installateur te laten de-installeren. Zorg er ook voor dat u deze laat ontkoppelen van E-flux om onnodige abonnementskosten te voorkomen.